YARGITAY KANUNU İLE HÂKİMLER ve SAVCILAR KANUNUNDA DEĞİŞİKLİKLER YAPILMASI YARGIMIZI GÜÇLENDİRECEKTİR



Yargıtay’da görev yapan yüksek yargıçların yükünü hafifletmek, görev sürelerinde düzenleme yapmak, temyize gelen dosyaların bizzat hakimlerce incelenmesini sağlamak ve alınan tüm mahkeme kararlarını eleştiriye açık hale getirmek gibi bazı konularda

kanuni düzenlemeler yapılması zaruri hale gelmiştir. Bu tarz kanuni düzenlemeler hem yargı sistemimizi güçlendirecek, hem de halkımızın adalete olan inanç ve güvenini artırarak daha sağlıklı bir kamu düzeninin oluşmasına vesile olacaktır.

Yar­gı sis­te­mi­miz her se­ne Av­ru­pa İn­san Hak­la­rı Mah­ke­me­si nez­din­de yüz­ler­ce ke­re mah­kum ol­mak­ta­dır. Bu­nun 4 te­mel ne­de­ni bu­lun­mak­ta­dır.

- Tem­yiz mer­cii olan Yar­gı­tay’ın iş­le­vi­ni tam ola­rak ye­ri­ne ge­ti­re­bil­me­si ba­kı­mın­dan yal­nız­ca tet­kik ha­kim­le­ri­nin de­ğil, Yar­gı­tay da­ire­le­rin­de gö­rev­li ha­kim­le­rin­de dos­ya­la­rı in­ce­le­me­si ge­rek­li­dir.

- Yar­gı­tay üye­le­ri ara­sın­da­ki mes­lek ta­as­su­bu kı­rıl­ma­lı, Yar­gı­tay üye­le­ri­nin yar­gı­lan­ma­sı­nın önün­de­ki hu­ku­ki en­gel­ler kal­dı­rıl­ma­lı­dır.

- Yar­gı­tay’da gö­rev ya­pan hâ­kim­le­rin gö­rev sü­re­le­ri sı­nır­lan­dı­rıl­ma­lı­dır.

- Baş­ta Yar­gı­tay ka­rar­la­rı ol­mak üze­re bü­tün mah­ke­me ka­rar­la­rı eleş­ti­ri­ye açık ol­ma­lı­dır.

YAR­GI­TAY’A GE­LEN DOS­YA­LA­RI

DAİ­RE ÜYE­Sİ OLAN H­KİM­LER DE İN­CE­LE­ME­Lİ­DİR

Yar­gı­tay tem­yiz dos­ya­la­rı­na ka­rar ver­me ba­kı­mın­dan çok bü­yük bir iş yü­kü­nün al­tın­da­dır. Yar­gı­tay se­ne­de 600.000 (Al­tı yüz­bin!) dos­ya­nın gö­rü­lüp ka­ra­ra bağ­lan­dı­ğı bir yük­sek mah­ke­me ha­li­ne gel­miş­tir. Kuş­ku­suz bu ağır iş yü­kü be­ra­be­rin­de hu­ku­ken ha­ta­la­rı da ge­tir­mek­te­dir. Ni­te­kim bu du­rum Yar­gı­tay Baş­kan­lı­ğı ya­pan en yet­ki­li ağız­lar ta­ra­fın­dan da di­le ge­ti­ril­mek­te­dir.

Yar­gı­tay Es­ki Baş­ka­nı Os­man Ars­lan 25.11.2006 ta­ri­hin­de yap­tı­ğı ko­nuş­ma­sın­da bu du­ru­mu şöy­le or­ta­ya koy­muş­tur:

“Yar­gı­tay’ın iş yü­kü her­ke­sin ma­lu­mu. Ge­çen yıl Yar­gı­tay 518 bin 881 ka­rar ver­di. Ye­rel mah­ke­me­ler yüz­de 100 doğ­ru ka­rar ver­sey­di, Yar­gıtay’a ge­rek yok­tu. Ama Yar­gı­tay da ha­ta ya­pa­bi­lir. Bir yıl­da me­sai ya­pı­lan gün 200 ka­bul edi­lir­se, de­mek ki gün­de Yar­gı­tay’dan 2500 karar çı­kı­yor. Bu şart­lar­da hiç ha­ta ya­pıl­ma­ma­sı müm­kün mü?”

Sa­yın Os­man Ars­lan’ın da açık ve net bir şe­kil­de di­le ge­tir­di­ği üze­re Yar­gı­tay’ın ağır iş yü­kü ha­ta ya­pıl­ma­sı­nı ka­çı­nıl­maz ha­le ge­tir­mek­te­dir.

Mev­cut uy­gu­la­ma­da Yar­gı­tay da­ire­le­rin­de dos­ya­lar üye­ler­ce ye­te­rin­ce in­ce­le­ne­me­mek­te, in­ce­le­me ta­ma­men tet­kik hâ­kim­le­riy­le sı­nır­lı kal­mak­ta, tet­kik hâ­kim­le­ri ta­ra­fın­dan ha­zır­la­nan ra­por­lar doğ­rul­tu­sun­da ki­mi za­man üye­ler­ce hiç okun­ma­dan ka­ra­ra bağ­lan­mak­ta­dır. Bu ka­bul edi­le­mez du­ru­mu her­kes bil­mek­te ama kim­se dile geti­re­me­mek­te­dir.

Hu­kuk sis­te­mi­mi­zin, Tür­ki­ye’nin en tec­rü­be­li, en bil­gi­li, en ni­te­lik­li yar­gıç­la­rı­nı Yar­gı­tay ça­tı­sı al­tın­da top­lar­ken, on­lar­dan ha­zır ka­rar me­tin­le­ri­nin al­tı­na im­za koy­mak­tan da­ha faz­la­sı­nı bek­le­di­ği tar­tış­ma­sız­dır. Yar­gı sis­te­mi­miz, 5 yük­sek yar­gıç­lı dai­re dü­ze­ni­ni ön­gö­rür­ken “ül­ke­nin en iyi 5 yar­gı­cı ha­ta­da muh­te­me­len it­ti­fak ede­mez” dü­şün­ce­sin­den ha­re­ket et­mek­te, Yar­gı­tay da­ire­le­rin­den doğ­ru ka­rar­la­rın çık­ma­sı­nı ve doğ­ru ka­rar­la­rın çı­ka­ca­ğı­na ka­mu­oyun­ca gü­ven du­yul­ma­sı­nı he­def­le­mek­te­dir.

Bu ne­den­le beş yar­gıç­lı dai­re dü­ze­ni ama­cı­na uy­gun ha­le ge­ti­ril­me­li ve dai­re üye­si olan hâ­kim­ler­de da­ire­le­re ge­len dos­ya­la­rı in­ce­le­me­li­dir.

YAR­GI­TAY H­KİM­LE­Rİ’NİN İŞ­LEM­LE­Rİ HAK­KIN­DA

ET­KİN BİR DE­NE­TİM ME­KA­NİZ­MA­SI KU­RUL­MA­LI­DIR

Tem­yiz mer­cii ola­rak Yar­gı­tay’ın iş­le­vi­ni sağ­la­ya­bil­me­si için Yar­gı­tay’da et­kin bir­ de­ne­tim me­ka­niz­ma­sı­nın sağ­lan­ma­sı şart­tır. Hu­kuk dü­ze­ni­miz­de baş­ta Cum­hur­baş­ka­nı, Baş­ba­kan, TBMM Baş­ka­nı ol­mak üze­re her­ke­se kar­şı da­va açı­la­bil­mek­te­dir. Bu­nun tek is­tis­na­sı Yar­gı­tay üye­le­ri­dir. Yar­gı­tay üye­le­ri­ne kar­şı taz­mi­nat da­va­sı açı­la­ma­ma­sı­dır.

Ay­nı şe­kil­de ka­mu gö­rev­li­le­ri­nin yap­mış ol­duk­la­rı ey­lem­ler ne­de­niy­le hak­la­rın­da ce­zai ko­vuş­tur­ma ve di­sip­lin ko­vuş­tur­ma­sı açı­la­bil­mek­te, an­cak Yar­gı­tay üye­le­ri­ne kar­şı her­han­gi bir ce­zai ko­vuş­tur­ma ve di­sip­lin so­ruş­tur­ma­sı ya­pı­la­ma­mak­ta­dır. Bu­gü­ne ka­dar ce­za al­mış bir ta­ne Yar­gı­tay üye­si bu­lun­ma­ma­sı bu­nun en so­mut de­li­li­dir.

Ade­ta giz­li bir do­ku­nul­maz­lık zır­hı­na sa­hip olan Yar­gı­tay üye­le­ri, ba­sı­na da yan­sı­mış olan Neş­ter-2 ve Or­ki­de isim­li ağır yol­suz­luk ve fu­huş çe­te­si ope­ras­yon­la­rı­na ad­la­rı ka­rış­mış ol­sa­lar bi­le, hiç­bir ce­zai ta­ki­ba­ta ma­ruz kal­ma­dan gö­rev­le­ri­ne de­vam ede­bil­mek­te­dir­ler.

Bu­nun 2 te­mel ne­de­ni var­dır. Bi­rin­ci­si hâ­li­ha­zır­da hu­kuk dü­ze­ni­miz­de Yar­gı­tay üye­le­ri­nin hak­kın­da ce­zai ve hu­ku­ki ko­vuş­tur­ma ya­pıl­ma­sı­nı sağ­la­ya­cak et­ki­li bir de­ne­tim me­ka­niz­ma­sı­nın ol­ma­ma­sı­dır. İkin­ci­si ise hâ­kim­le­rin ken­di­le­ri hak­kın­da ger­çek­le­şen ko­vuş­tur­ma ve taz­mi­nat da­va­la­rın­da mes­lek­taş da­ya­nış­ma­sı gös­te­re­rek bir­bir­le­ri­ne ce­zai ve hu­ku­ki yap­tı­rım uy­gu­lan­ma­sı­nı en­gel­le­me­leridir.

El­bet­te Ana­ya­sa’da gü­ven­ce al­tı­na alı­nan yar­gıç ba­ğım­sız­lı­ğı yar­gı­nın ol­maz­sa ol­maz il­ke­si­dir. An­cak gö­re­vi­ni ya­pan yük­sek yar­gıç­lar için her­han­gi bir de­ne­ti­me ta­bi ol­ma­ma­nın ge­ti­re­ce­ği teh­li­ke­ler de aşi­kâr­dır.

Yar­gı­tay’ın yar­gı­ya açıl­ma­sı­nı Yar­gı­tay üye­le­ri de sa­mi­mi bir şe­kil­de sa­vun­ma­lı ve bu yön­de ta­lep­le­ri ol­ma­lı­dır. Böy­le­si­ne bir de­ne­tim me­ka­niz­ma­sı­na sa­hip ol­ma­sı Yar­gı­tay’ın sağ­lık­lı ve sıh­hat­li bir şe­kil­de iş­le­me­si­ni ko­lay­laş­tı­ra­cak­tır.

YAR­GI­TAY H­KİM­LE­Rİ­NİN GÖ­REV SÜ­RE­Sİ

BEL­Lİ BİR SÜ­RE İLE SI­NIR­LI OL­MA­LI­DIR

Bi­lin­di­ği üze­re Yar­gı­tay’a ata­nan bir ha­kim yaş had­din­den emek­li ola­na ka­dar Yar­gı­tay ha­ki­mi ola­rak gö­rev yap­mak­ta­dır. Ör­ne­ğin 40 ya­şın­da Yar­gı­tay’a ata­nan bir ha­kim emek­li­lik ya­şı olan 65 ya­şı­na va­rın­ca­ya ka­dar­ki 25 se­ne bo­yun­ca ay­nı gö­re­vi sür­dür­mek­te­dir. Bu du­ru­mun bü­yük sa­kın­ca­la­rı bu­lun­mak­ta­dır. Önem­li mev­ki­ler­de gö­rev ya­pan ka­mu per­so­ne­li­nin va­zi­fe yer­le­ri, ter­fi ve ro­tas­yon­lar­la de­ğiş­ti­ri­lir. Bu, bir­çok yön­den fay­da­la­rı bu­lu­nan bir dev­let po­li­ti­ka­sı­dır. Se­çil­miş yö­ne­ti­ci­ler ya­sa­lar­da ön­gö­rü­len sü­re­le­ri ta­mam­la­dık­la­rın­da gö­rev­le­ri­ni bı­rak­mak­ta, as­ker­ler, po­lis­ler, tüm me­mur­lar bel­li ku­ral­lar da­hi­lin­de gö­rev yer­le­ri­ni de­ğiş­tir­mek­te­dir­ler. An­cak Yar­gı­tay üye­le­ri bir de­fa Yar­gı­tay ha­ki­mi ol­duk­la­rın­da emek­li ola­na ka­dar Yar­gı­tay’da ha­kim­lik yap­mak­ta­dır­lar.

Bu du­ru­mun sa­kın­ca­lar do­ğu­ra­ca­ğı açık­tır. Her­han­gi bir şe­kil­de he­sap ver­me ve gö­rev­den alın­ma kor­ku­su­nun ol­ma­dı­ğı bu tür or­tam­lar­da sis­te­min su­is­ti­ma­le uy­gun bir ze­min teş­kil et­ti­ği aşi­kar­dır. Tak­dir edi­le­ce­ği üze­re bu tür or­tam­lar­dan ken­di­si­ne pay çı­kar­mak is­te­yen ki­şi­ler za­man za­man bu­lu­na­bil­mek­te­dir. Bu­nun önü­ne ge­çi­le­bil­me­si ba­kı­mın­dan da Yar­gı­tay üye­le­ri­nin gö­rev sü­re­le­ri­nin sı­nır­lan­dı­rıl­ma­sı ve gö­rev yer­le­ri­nin za­man za­man de­ğiş­ti­ril­me­si ge­rek­ti­ği açık­tır.

BAŞ­TA YAR­GI­TAY VE YAR­GI­TAY KA­RAR­LA­RI OL­MAK ÜZE­RE

HER TÜR­LÜ MAH­KE­ME KA­RA­RI HAK­KIN­DA

ÖZ­GÜR­CE ELEŞ­Tİ­Rİ YA­PI­LA­BİL­ME­Lİ­DİR

Eleş­ti­ri bir top­lu­mun ge­liş­me­si için ol­maz­sa ol­maz bir ge­rek­si­nim­dir. Bir top­lu­mun de­mok­ra­tik­li­ği ve ge­liş­miş­li­ği­nin gös­ter­ge­si o top­lum­da eleş­ti­ri kül­tü­rü­nün yer edi­nip edi­ne­me­di­ğiy­le doğ­ru­dan il­gi­li­dir.

Ül­ke­miz­de ha­ka­re­te var­ma­dı­ğı sü­re­ce her­ke­sin bir­bi­ri­ni eleş­tir­me öz­gür­lü­ğü bu­lun­mak­ta­dır. Bu­nun tek is­tis­na­sı ha­kim ve mah­ke­me ka­rar­la­rı­dır. Or­ta­da çok fa­hiş hu­ku­ki ha­ta­lar ol­sa bi­le mah­ke­me ka­rar­la­rı­nı eleş­tir­mek müm­kün ola­ma­mak­ta­dır. Bu du­rum de­mok­ra­tik bir hu­kuk dev­le­ti­ne ya­kış­ma­mak­ta­dır. Bu ne­den­le bu du­ru­mun bir an ön­ce dü­zel­til­me­si ge­rek­mek­te­dir. Her­kes hak­kın­da eleş­ti­ri ya­pı­la­bil­di­ği gi­bi baş­ta Yar­gı­tay ve Yar­gı­tay ka­rar­la­rı ol­mak üze­re bü­tün mah­ke­me ka­rar­la­rı hak­kın­da da öz­gür­ce eleş­ti­ri ya­pı­la­bil­me­li­dir.

Yar­gı­tay üye­le­ri yar­gı­la­na­ma­mak­ta, eleş­ti­ri­le­me­mek­te, red­de­di­le­memek­te, yer­le­ri de­ğiş­ti­ri­le­me­mek­te­dir. Dev­le­ti­mi­zin diğer tüm ku­rum ve ki­şi­le­ri için müm­kün olan bu iş­lem­ler yar­gı­tay üye­le­ri­ne kar­şı ki­mi yer­de ya­sa­lar­la, ki­mi yer­de iç­ti­hat­lar­la, ki­mi yer­de uy­gu­la­may­la ya­sak­lan­mış­tır.

Bir yar­gıç Yar­gı­tay’a gel­di­ği an­dan iti­ba­ren, emek­li ola­na ka­dar ora­da kal­ma ve ne ya­par­sa yap­sın kim­se­nin se­si­ni çı­ka­ra­ma­ma­sı gi­bi bir ay­rı­ca­lık el­de et­mek­te­dir.

Cum­hur­baş­ka­nı da da­hil ol­mak üze­re dev­le­ti­mi­zin tüm yet­ki­li­le­ri ve yö­ne­ti­ci­le­ri, kul­lan­dık­la­rı yet­kiy­le oran­tı­lı bir so­rum­lu­luk ta­şır­lar­ken, Yar­gı­tay üye­le­ri ne­re­dey­se “sı­nır­sız” de­ne­bi­le­cek yet­ki­ye kar­şı “sı­fır” so­rum­lu­luk ta­şı­mak­ta­dır­lar.

Bu ya­sa­ma, yü­rüt­me ve yar­gı erk­le­ri ara­sın­da­ki den­ge­yi boz­mak­la kal­ma­mak­ta, ay­nı za­man­da key­fi dav­ran­ma­ya uy­gun bir ze­mi­ni de be­ra­be­rin­de ge­ti­re­rek ül­ke­mi­zi AİHM’de en çok mah­ku­mi­yet alan ül­ke ko­nu­mu­na dü­şür­mek­te­dir.

Bu den­ge­siz­li­ğin dü­zen­len­me­si şart­tır. Yar­gı­tay üye­le­ri­nin yet­ki­le­ri ve so­rum­lu­luk­la­rı­nın oran­tı­lı ha­le ge­ti­ril­me­si ha­lin­de yar­gı ka­li­te­miz yük­sel­mek­le kal­ma­ya­cak, hem hal­kın ada­le­te olan inan­cı ar­ta­cak, hem de ege­men­lik hak­la­rı­nın kul­la­nı­mı ma­kul bir den­ge­ye ka­vu­şa­cak­tır.

Ka­mu­oyu­na say­gı­la­rı­mız­la.

Ad­nan Tı­nar­lı­oğ­lu

Bi­lim Araş­tır­ma Vak­fı Mü­te­vel­li He­ye­ti Üye­si



mesajkutusu.blogspot.com

Sitemiz kez ziyaret edilmiştir